“De cliënt is in de lead maar wij kunnen bij elke stap adviseren”

Je hebt zorg nodig maar hebt geen idee wat precies. Er zijn zo ontzettend veel aanbieders maar wie biedt wat aan? Bovendien weet je niet hoe je de zorg aanvraagt, of het gefinancierd wordt en waar je moet zijn. Steeds meer mensen hebben regelmatig hulp nodig, maar zien bij het regelen van de juiste ondersteuning door de bomen het bos niet meer.

De OCO helpt in de zoektocht naar passende zorg

Valkenswaard heeft sinds juni vorig jaar haar eigen groep onafhankelijke cliëntondersteuners (OCO’s). Vrijwilligers die opgeleid zijn om de bewoners van Valkenswaard te helpen hun weg te vinden naar passende hulp waar ze recht op hebben.

Een fikse rugzak met ervaring

Marianne (42) en Maria (73) zijn vrijwillig OCO in de gemeente Valkenswaard. Beiden zijn vol passie en enthousiasme de uitdaging aangegaan om hun mede dorpelingen met raad en daad bij te staan.
Marianne weet als geen ander hoe moeilijk het kan zijn om de weg te vinden in zorgverleningsland. “Ik heb zelf een kind met een lichte beperking en heb daarom vaak zorg en hulp nodig gehad. Toen ik de brief van de gemeente ontving over de onafhankelijke cliëntondersteuners voelde ik me gelijk aangesproken. Het idee dat ik een ander kan helpen met mijn eigen ervaring, een luisterend oor en wat uitzoekwerk, zorgde ervoor dat ik me meteen aangemeld heb.”

Beide dames volgden een training en worden in hun werk als vrijwillige OCO’s ondersteund door de professionals van Cordaad. Maria nam zelf een fikse rugzak aan ervaring mee. “Ik heb zo’n 25 jaar bij MEE De Meentgroep gewerkt als maatschappelijk werker en zorgconsulent voor mensen met een beperking. Daarnaast heb ik een zoon met een lichte beperking. Toen ik stopte met werken, wilde ik toch graag iets blijven doen. Toen ik hiervoor gevraagd werd, was ik gelijk verkocht. Ik houd ervan om kennis en ervaring te delen, het zou toch jammer zijn als anderen het wiel opnieuw moesten uitvinden.”

Wat een cliëntondersteuner voor je doet

“Als onafhankelijke cliëntondersteuner helpen we mensen bij het aanvragen van zorg, ondersteuning of voorzieningen. Je helpt met informatie en advies en kan ook meedenken over welke zorg, ondersteuning of begeleiding iemand nodig heeft. Dit kan gaan om vragen op allerlei levensgebieden: wonen, inkomen, werk, dagbesteding, sport, vervoer, opvoeding of zorg. We kunnen in alles meedenken naar een oplossing. Juist die uitdaging maakt het zo leuk”, aldus Marianne. “We hebben inmiddels al een heel aantal mensen kunnen helpen met zeer diverse oplossingen; van WMO-aanvraag tot een automaatje.”

Maria vertelt: “Mensen vinden het vaak al fijn dat je ze een luisterend oor biedt maar daar komen we niet alleen voor. Door op bezoek te komen en een praatje met mensen te maken, krijg je duidelijk inzicht in iemands situatie en hun hulpvraag. Je ziet waar hun behoefte ligt en waar ze tegenaan lopen. Door te inventariseren wat nodig is, alles samen op een rijtje te zetten en de aanvraag samen voor te bespreken, kom je met een heldere vraag bij de aanbieder. Soms gaan we ook mee naar gesprekken met de gemeente of zorgaanbieder. Vaak geeft het mensen net iets meer vertrouwen dat ze weten dat ze er niet alleen voor staan ”

Iedereen kan er gebruik van maken

Iedereen die er behoefte aan heeft, kan gebruik maken van onafhankelijke cliëntondersteuning. Je kunt een cliëntondersteuner inschakelen als je voor de eerste keer een aanvraag doet, maar ook als je al zorg of ondersteuning krijgt en die wilt aanpassen.

Het verhaal van Wim

Dit gold ook voor Wim (80) en zijn vrouw (80).
Sinds mevrouw in 2009 door een infarct verlamd raakte en een fiks revalidatieproces doorliep, heeft zij flink wat zorg nodig. Wim heeft altijd zoveel mogelijk zelf gedaan maar het is soms een uitdaging. “We worden echt ouder en nu mijn vrouw ook nog dementie heeft, wordt het af en toe best heel pittig”, aldus Wim. “Mijn dochters hebben ook altijd geholpen daar waar mogelijk maar ze wonen ver weg. Daarom hebben we op een gegeven moment via de WMO 3 uur ondersteuning/ huishoudelijke hulp gekregen. Daar was ik hartstikke blij mee. Maar toen er na een hele tijd een nieuw contactpersoon kwam, hoorde ik dat er een nieuwe inschatting gemaakt was en dat ik nog maar recht had op 2 uur.

Ik ben iemand die snel ja zegt omdat ik niet moeilijk wil doen. Ik ben al blij dat ik ergens recht op heb maar mijn dochter zat het niet lekker. Toen ik een brief ontving over onafhankelijke cliëntondersteuners, heeft zij contact opgenomen met Cordaad.

Maria en Marianne kwamen samen op gesprek om nog eens door te nemen wat er allemaal nodig was. Zij zagen al snel hoeveel ik zelf doe en waar echt hulp bij nodig was. Door alles op een rijtje te zetten en het gesprek met de meneer van de WMO opnieuw te voeren met hen erbij, hebben we er toch 2,5 uur van kunnen maken. Dat was wel een geruststelling.

Wetende dat je iemand naast je hebt staan die weet hoe het zit en uit ervaring ook precies weet hoe ze dat moet regelen waar je recht op hebt. Ik raad het mensen om me heen ook echt aan, vooral als je er alleen voor staat of een hoop zelf moet doen.”

Als mantelzorg je boven het hoofd groeit

“We zien vooral dat mantelzorgers de hoeveelheid ondersteuning die ze bieden boven het hoofd groeit. Zij willen dan hulp inschakelen voor hun partner of ouders en vinden het dan erg fijn als wij meekijken.” Marianne benadrukt: “De cliënt blijft altijd in de lead voor een hulpaanvraag, hij of zij moet de aanvraag zelf doen maar wij kunnen bij elke stap ondersteunen.”

Hoe vind ik een cliëntondersteuner?

Een OCO helpt u als inwoner met uw hulpvraag. Hij of zij denkt daarin met u mee in oplossingen en stelt goede vragen. De ondersteuning is van korte duur, waarbij er wordt gewerkt naar een oplossing of antwoord op uw vraag. Of u nu vragen hebt over zorg, geldzaken, wonen, werk of iets wat er speelt in uw gezin. Een OCO helpt ook wanneer u ontevreden bent over de zorg die u krijgt of wanneer u het niet eens bent met een beslissing van bijvoorbeeld een zorgorganisatie of de gemeente.

U kunt contact opnemen met de onafhankelijke cliëntondersteuners in de gemeente Valkenswaard. U heeft geen doorverwijzing of indicatie nodig om gebruik te kunnen maken van een OCO. Verschillende organisaties bieden onafhankelijke cliëntondersteuning aan:

Cordaad (voor alle leeftijden)

  • 040 – 204 66 14 (bereikbaar van maandag t/m vrijdag 09.00 – 12.30 uur)
  • [email protected]

MEE De Meent Groep (voor alle leeftijden)

Senioren Belang Valkenswaard (voor inwoners van 50 jaar en ouder)

Vergelijk hulpaanbod